Spánková terapie pomáhá na bolest kolen

15.8.2017

Dobrý spánek je důležitý. To je stará známá pravda, a jak se ukazuje, lze se jí řídit v mnoha situacích. Lidé trpící bolestí kolen by už jí vůbec neměli brát na lehkou váhu a naopak se podle ní zařídit. Kvalitní spánek jim totiž opravdu od bolesti může ulevit.

Nová studie ukázala, že pacienti, kteří trpí zároveň nespavostí a bolestí kolen způsobenou osteoartrózou, si mohou poměrně jednoduše pomoct. Kolena je budou bolet méně, pokud začnou řešit svou nespavost.

Bez dobrého spánku to nejde

Artróza v koleni u starších lidí, která vede k bolesti, vzniká opotřebením chrupavky na konci kostí. Není možné jí vyléčit, ale na úlevu od bolesti a zlepšení pohyblivosti jsou často předepisovány protizánětlivé léky a fyzikální terapie. Více než 70 % s artrózou kolene trpí také nespavostí, uvedli vědci v časopise Pain (česky Bolest). Pro studii vybrali 100 dobrovolníků, kteří trpí artrózou a nespavostí. Ty následně léčili nejvhodnějším možným způsobem z nespavosti.

Výzkumníci u pacientů měřili pociťovanou bolest před léčbou nespavosti a tři a šest měsíců po ní. Předpokládali, že terapie nespavosti by největší zlepšení mělo přinést u těch, které pociťují velmi nepříjemnou až nesnesitelnou bolest, která ovlivňuje jejich emoce a chování.

„Spánek je opravdu důležitý, a pokud je narušován nespavostí, může zvýšit zdravotní problémy jako je chronická bolest, deprese, obezita, vysoký krevní tlak a další,“ říká lékař Sheera Lerman, který se výzkumu účastnil. „Dobrou zprávou je, že u většiny lidí s nespavostí se tato dá léčit i bez použití medikace.“

Jaký byl výsledek?

Nezávisle na tom, jakou léčbu pacienti obdrželi, výsledky byly stejné. Pociťovali menší bolest, a to jak ve dne, tak v noci. Tento efekt trval tři i šest měsíců poté. Studie ukázala, že už i základní prvky léčby, které nejsou nijak složité, vedou často k citelnému zlepšení. U účastníků výzkumu, u kterých se povedlo rychle srazit počet nočních probuzení, potom pociťovali menší bolest než ti, u kterých léčba zabrala až později.

Pokud trpíte nespavostí, není třeba hned chodit k lékaři. Můžete spánek zkusit zlepšit sami. Základem je chodit do postele a vstávat každý den ve stejný čas, jíst zdravě, vyhýbat se velkým porcím a kofeinu několik hodin před ulehnutím a samozřejmě fyzická aktivita. Pokud trpíte artrózou, chůze může bolet. Najděte si tedy jiné cvičení, například jógu, tai či nebo cyklistiku.

Žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist